Tuesday, October 7, 2008

apa nak tulis ni?

adoiiii tak tau apa nak tulis, dah lama tak buat post takut nnti aku terlupa pulak login & password, dah le pakai kwn aku punya, sib baik masih ingat hehe..

cakap pasai passowrd ni, dlm kerja aku ni kena ingat banyak password, bila student terlupa password akuan yg memerlukan bantuan aku, tengok keadaan, kalau yg sopan tu, akan ku bantu dgn gumbiranya tapi kalau yg rude tu rasa cam tak nak tolong. tambah2 yg talipon tak perkenal diri terus bantai bagi command, hai nak kena ni, macamana boleh lupa password, pin no atm boleh ingat pulak? aku yg tua2 ni pun boleh ingat banyak password konon... (alhamdulillah kerana Allah masih memberi keupayaan mengingat benda2 penting ni walaupun aku jenis yg pelupa, paling ketara selalu lupa tempat simpan barang di rmh, teruknya, mungkin dlm keadaan tergopoh gapah buat kita tak register sgt).

manusia ni mcm2 ya, ada yg pangkat besar org asing boleh bersopan santun, tapi kalau jenis yg rude tu, memang dah dasar rude.. Allah maha adil dijadikan kita berbagai2, yg perangai pelik2 tu sbg ujian kpd yg baik2 agaknya. tak rugi kalau berbaik2 dgn org tapi ruginya kalau kita berlagak agaknya lah. tapi dlm kes org pemalu tu lain kes, selalunya org pemalu ni disalahaggap sbg org yg sombong, tapi malu adalah sifat yg baik dlm islam kalau kena pada tempatnya.

pengajaran di sini (selalu pesan dgn anak2), bila berurusan dgn org, cakaplah dgn sopan, be informative kalau org cuba nak bantu kita dlm apa2 hal sekrang2 org boleh trace kat masa punca masalah.. cam kita pi jumpa dr perubatan, kalau kita tak bantu dr cari masalah, mungkin akan kurang keberkesanan dr yg diagnose penyakit kita, eg kita bgtau simpom, bila mula, berapa jam dah jadi, how frequent etc etc... tentulah lebih menyenangkan dan mempercepatkan keje dr kan? tapi bergantung jugak, kalau dr tu dr pakar, sekilas ikan di air sudah ku tahu jantan betina, pun bulih pakai jugak, entah lah.. apa aku merepek tah betul ke tidak tak tau lah.

tu je lah kot apa yg terkeluar terus dr kepala otak aku, tak plan nak tulis apa2 pun...

1 comment:

lupakanje said...

camner leh tk pasa pos ni..huhu..
memang la centu kak teh...klu tk bebudi bahasa, kita yg nak tlg ni pun rasa malas betul la nk tolong org nih...
so, rengkas citer...camne yg kita nak org buat kat kita...centu la pulak kita buat kt orang.